Najnowsze badania opisane przez portal Sciencedaily.com a przeprowadzone na Uniwersytecie w Pensylwanii ujawniają, że pomimo deklarowanej pozytywnej oceny kreatywności, większość z nas boi się idących za nią zmian, niepewności i nowości.
Psycholodzy, którzy przeprowadzili badania nad sposobem w jaki ludzie odbierają kreatywność, po analizie wyników wysnuli trzy podstawowe wnioski.
- Kreatywne pomysł ze swojej definicji nasuwają nowe rozwiązania. Te z kolei mogą budzić poczucie niepewności i lęk przed zmianą.
- Ludzie są skłonni odrzucać kreatywne rozwiązania na rzecz tych bardziej praktycznych, przetestowanych i sprawdzonych. Żadne obiektywne argumenty popierające takie nowatorskie pomysły nie skłaniają ich do przystania na nie.
- Skłonności do odrzucania kreatywnych rozwiązań są zazwyczaj na tyle subtelne, że ludzie ich często w sobie nie rozpoznają. To wpływa również na ich trudności w rozpoznawaniu kreatywnych rozwiązań.
Zdaniem autorów badania, zamiast na sposobach wzbudzania kreatywności, specjaliści powinni teraz skupić się na tym, jak pomagać ludziom w rozpoznawaniu i akceptowaniu kreatywnych pomysłów.
Źródło: ScienceDaily