„Bezpieczeństwo psychologiczne nie polega na byciu miłym. Chodzi o dawanie szczerego feedbacku, otwarte przyznawanie się do błędów i uczenie się od siebie nawzajem.”
[Amy Edmondson]
Badania najskuteczniejszych zespołów wskazują, że bezpieczeństwo psychologiczne jest kluczowe dla rozwoju, innowacyjności i wysokiej efektywności zespołu. Zespół, który nie czuje się psychologicznie bezpieczny, nie uczy się. Trudno więc oczekiwać, by był elastyczny, adaptował się do zmian i osiągał wysokie wyniki.
Bezpieczeństwo psychologiczne (Team Psychological Safety) to wspólne przekonanie członków zespołu, że można w nim bezpiecznie podejmować ryzyko interpersonalne. W praktyce oznacza to, że zespół czuje się komfortowo zadając pytania, wyrażając opinie, przyznając się do błędów czy proponując nowe pomysły bez obawy przed negatywnymi konsekwencjami ze strony współpracowników. Zespół prowadzi energiczne i skupione na celu dyskusje, dąży do wzajemnego zrozumienia i znalezienia optymalnego rozwiązania.
Kiedy ludzie czują się bezpiecznie w zespole, są bardziej skłonni do dzielenia się swoją wiedzą, zgłaszania problemów i angażowania się w otwartą dyskusję, co bezpośrednio przekłada się na sukces zespołu i organizacji.
Skorzystaj ze sprawdzonego narzędzia do pomiaru TPS i zbuduj z zespołem dopasowaną do Waszych realiów strategię budowania bezpieczeństwa psychologicznego w Waszym zespole.